غول‌های فناوری چینی که زمانی بلند پرواز بودند، اکنون به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند

 مدیران علی‌بابا و تنسنت بر کاهش هزینه‌های کسب‌وکار از تعداد کارمندان تا خروج از مشاغل غیر اصلی تمرکز کرده‌اند.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که علی‌بابا و تنسنت هر دو مجموعه‌ای از نتایج سه‌ماهه دوم را منتشر کردند که تأیید می‌کرد این غول‌های چرخ‌های آزاد و بلند پرواز دیگر رشد نمی‌کنند.

علی‌بابا و تنسنت تأثیرات کندی اقتصادی ناشی از کووید در چین را احساس کرده‌اند که بر مناطقی از هزینه‌های مصرف‌کننده گرفته تا بودجه‌های تبلیغاتی ضربه می‌زند.

غول‌های فناوری چینی علی‌بابا و تنسنت معمولاً در طول تماس‌های درآمدی با سرمایه‌گذاران درباره همه نوآوری‌ها و محصولات جدید خود صحبت می‌کنند.

اما کوارتر دوم متفاوت بود. مدیران دو شرکت بزرگ فناوری چین بر روی چیزی کمتر زرق و برق دار تمرکز کردند - پایین نگه داشتن هزینه ها.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که علی‌بابا و تنسنت مجموعه‌ای از نتایج سه‌ماهه دوم را منتشر کردند که تأیید می‌کرد این غول‌های چرخ‌های آزاد و بلند پرواز دیگر دیگر رشد نمی‌کنند.

علی بابا، بزرگترین بازیکن تجارت الکترونیک چین، برای اولین بار در تاریخ سه ماهه آوریل تا ژوئن، رشد ثابتی را گزارش کرد. روز چهارشنبه، غول بازی‌سازی و رسانه‌های اجتماعی تنسنت اولین کاهش درآمد سه ماهه خود را نسبت به سال گذشته منتشر کرد.

علی بابا و تنسنت تأثیرات رکود اقتصادی ناشی از کووید در چین را احساس کرده اند که همه چیز را از مخارج مصرف کننده گرفته تا بودجه های تبلیغاتی تحت تأثیر قرار داده است. تشدید مقررات فناوری داخلی در زمینه‌هایی از ضد انحصار تا بازی در یک سال و نیم گذشته نیز بر نتایج تأثیر گذاشته است.

از آنجایی که درآمد همچنان تحت فشار است، هر دو غول به نظر می‌رسند که در رویکرد خود به هزینه‌ها نظم بیشتری داشته باشند.

Ma Huateng، مدیرعامل Tencent به تحلیلگران گفت: "در طول سه ماهه دوم، ما فعالانه از مشاغل غیر اصلی خارج شدیم، هزینه های بازاریابی خود را کاهش دادیم و هزینه های عملیاتی را کاهش دادیم." این به ما این امکان را داد که علیرغم شرایط سخت درآمدی، به طور متوالی درآمد خود را افزایش دهیم.

غول فناوری چینی Tencent اولین کاهش درآمد سه ماهه خود را ثبت کرد

در واقع، سود Tencent، بدون احتساب اقلام غیر نقدی خاص و تأثیر معاملات ادغام و اکتساب، نسبت به سه ماهه قبل 10 درصد افزایش یافت.

مارتین لاو، رئیس Tencent گفت که این شرکت از مشاغل غیر اصلی مانند آموزش آنلاین، تجارت الکترونیک و پخش زنده بازی خارج شده است. این شرکت همچنین هزینه های بازاریابی را سخت تر کرد و زمینه های کم سرمایه گذاری مانند جذب کاربر را کاهش داد. هزینه های فروش و بازاریابی Tencent در سه ماهه دوم 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.

تعداد کارکنان شرکت مستقر در شنژن نیز نسبت به سه ماهه اول 5000 نفر کاهش یافته است.

جیمز میچل، مدیر ارشد استراتژی در Tencent، گفت که با این ابتکارات به علاوه سرمایه گذاری در حوزه های جدید، این شرکت می تواند "کسب و کار را به رشد درآمد سال به سال بازگرداند، حتی اگر محیط کلان مانند امروز باقی بماند" و حتی اگر رشد درآمد ثابت باقی می ماند.

در همین حال، علی بابا در اوایل سال جاری تلاش خود را برای کاهش هزینه‌ها اعلام کرد و همچنان به پیشبرد آن ادامه می‌دهد.

توبی ژو، مدیر مالی علی بابا، در جریان تماس مالی شرکت در این ماه گفت: «در سه ماهه‌های آینده و باقی مانده سال مالی، ما به دنبال استراتژی بهینه‌سازی هزینه و کنترل هزینه‌ها خواهیم بود».

شو گفت که غول تجارت الکترونیک چینی در برخی از مشاغل استراتژیک خود "زیان" را کاهش داده است.

رشد از کجا می آید؟

علی‌بابا و تنسنت مجبور شده‌اند تعادل ظریفی را انجام دهند تا سرمایه‌گذاران را متقاعد کنند که با وجود کاهش هزینه‌ها، آنها همچنان در حال سرمایه‌گذاری در آینده هستند.

برای بازگشت آنها به مسیر رشد درآمد، فقط بهینه سازی هزینه کافی نیست. وینستون ما، استاد حقوق در دانشگاه نیویورک، از طریق ایمیل به CNBC گفت: آنها باید محرک های رشد جدیدی پیدا کنند.

علی بابا بر تقویت تجارت رایانش ابری خود تمرکز کرده است، منطقه ای که مدیران و سرمایه گذاران معتقدند کلید سودآوری بهتر در آینده این شرکت است. Cloud سریعترین منطقه رشد علی بابا از نظر درآمد در سه ماهه ژوئن بود.

در همین حال، Tencent از پتانسیل تبلیغات در ویژگی ویدیوی کوتاه وی چت خود برای تبدیل شدن به یک منبع درآمد «قابل توجه» در آینده صحبت کرد. Tencent بزرگترین برنامه پیام رسان چین با بیش از یک میلیارد کاربر، WeChat را اجرا می کند.

چلسی تام، تحلیلگر ارشد سهام مورنینگ استار، به CNBC گفت، علی بابا به تمرکز بر حوزه‌هایی با «پتانسیل بلندمدت» مانند محاسبات ابری و تجارت الکترونیک خارج از کشور ادامه خواهد داد. برای کسب‌وکارهای بی‌سود، هزینه و منافع را ارزیابی می‌کند.»

ایوان سو، تحلیلگر ارشد سهام در Morningstar، گفت که Tencent "کار بسیار خوبی را در ایجاد تعادل بین سرمایه گذاری های بلندمدت و سود کوتاه مدت انجام داده است."

اگر به طرح‌های هزینه‌ای که آنها اعلام کرده‌اند نگاه کنید، برخی از کاهش‌ها دائمی هستند، مانند مهاجرت ابری و تعطیلی کسب‌وکارهای غیراصولی غیرسودآور، در حالی که برخی دیگر (کاهش بودجه بازاریابی و کاهش سرعت استخدام) ماهیت موقتی‌تر دارند. بنابراین اهرم های متعددی وجود دارد که آنها می توانند برای ایجاد چنین تعادلی بکشند.

نظرات