ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا پس از ناکامی در احیای دولت ائتلافی خود استعفا داد.

 انتظار می‌رود که ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا روز پنجشنبه استعفا دهد و راه را برای انتخابات جدید هموار کند و فصل جدیدی از عدم اطمینان سیاسی را باز کند.

دراگی در صحبت با پارلمان گفت که قرار است با رئیس جمهور سرجیو ماتارلا ملاقات کند و پس از شکست در متحد کردن دولت ائتلافی شکننده خود، او را از مقاصد خود مطلع کند.

"از شما برای همه کارهایی که در این مدت با هم انجام دادیم متشکرم. به گفته سخنگوی، دراگی به قانونگذاران گفت: پس از رأی گیری شب گذشته توسط مجلس سنای جمهوری، من خواهان تعلیق این جلسه هستم زیرا برای اطلاع از مقاصد خود به سمت رئیس جمهور جمهوری هستم.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که دراگی توسط شرکای ائتلاف در رأی اعتماد مجلس سنا در روز چهارشنبه مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت، که عملاً به معنای سقوط دولت بود.

جنبش پنج ستاره با گرایش چپ، یکی از احزاب دولت ائتلافی، علیرغم اینکه موفق به کسب رأی شد، گفت که در آن شرکت نخواهد کرد. حزب حاکم Lega و حزب Forza Italia نیز اعلام کردند که در آن شرکت نخواهند کرد.

این راه را برای انتخابات زودهنگام دشوار و نامطمئن هموار می کند که می تواند در سپتامبر یا اکتبر برگزار شود.

هفته گذشته، ماتارلا اولین استعفای دراگی را رد کرد و از او خواست به امید اجتناب از انتخابات زودهنگام، مذاکرات بیشتری را با قانونگذاران رهبری کند.

این امر پس از مخالفت جنبش پنج ستاره با فرمان جدید با هدف کاهش تورم و مبارزه با افزایش هزینه های انرژی صورت گرفت. قانونگذاران ایتالیا به این بسته سیاستی گسترده رای اعتماد دادند، اما پنج ستاره این اقدام را تحریم کرد و باعث خشم دراگی و احزاب راست ائتلاف شد.

سپس ماتارلا از دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا خواست تا به مجلس علیای پارلمان بازگردد و روز چهارشنبه به خود دولت رای اعتماد بدهد، به این معنی که سیاست ایتالیا در هفته گذشته در هاله ای از ابهام قرار داشته است.

بازده افزایش می یابد

بازده اوراق قرضه ایتالیا روز پنجشنبه به دلیل انتظار استعفای دراگی افزایش یافت. بازده اوراق قرضه دولتی 10 ساله حدود ساعت 10 صبح به وقت محلی به 3.6350 درصد رسید. در ابتدای سال حدود 1 درصد بود.

علاوه بر این، بازارهای سهام در اخبار روز پنجشنبه پایین‌تر بودند. شاخص اصلی ایتالیا، FTSE MIB، در معاملات اولیه اروپا تقریباً 2 درصد کاهش یافت.

دلایل متعددی وجود دارد که سرمایه گذاران در مورد ایتالیا نگران هستند. اول و مهمتر از همه، نظرسنجی ها به پارلمان چندپاره اشاره می کند، به این معنی که انتخابات جدید می تواند منجر به مذاکرات سخت ائتلافی شود.

در عین حال، ایتالیا یکی از بالاترین انباشت بدهی در اروپا را دارد، با تورم بی سابقه مواجه است و چشم انداز رشد آن محدود است. این زمینه اقتصاد کلان به ویژه چالش برانگیز می شود زیرا بانک مرکزی اروپا در حال آماده شدن برای افزایش نرخ بهره است که می تواند عملکرد اقتصادی ایتالیا را در آینده مختل کند.

رنتزی نخست وزیر اسبق ایتالیا: نخست وزیر دراگی باید جلوتر از زمان آشفته باقی بماند

هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد برنبرگ، در یادداشتی در روز پنجشنبه گفت: «با قضاوت بر اساس برخی از اصول بلندمدت، ایتالیا به آرامی در حال تبدیل شدن به یک حادثه در انتظار وقوع است.

او به سه مشکل عمده اشاره کرد: روند رشد پایین، جمعیت نامطلوب و تمایل به تئاترهای سیاسی.

او افزود: «در حال حاضر، ما باید خود را برای حملات مخرب سروصدا آماده کنیم، اما به نظر ما، بحران واقعی یورو 2.0 نیست.»

ماه های ثبات

صدها شهردار در آخر هفته نامه ای سرگشاده امضا کردند و از دراگی خواستند بماند. رهبران اتحادیه و صنعتگران نیز گرد هم آمده اند تا از دراگی بخواهند در سمت خود باقی بماند. به گزارش آسوشیتدپرس، در همین حال، هزاران شهروند نیز طوماری آنلاین را امضا کرده اند که از دراگی خواسته اند بماند.

دراگی، رهبر تکنوکرات ها، در 15 ماه گذشته ثبات سیاسی را برای ایتالیا به ارمغان آورده بود، که برای دریافت بودجه بهبود بیماری همه گیر به مبلغ تقریباً 200 میلیارد یورو (205 میلیارد دلار) بسیار مهم بوده است.

رهبری او همچنین در چارچوب تهاجم روسیه به اوکراین، با ایفای نقش دراگی در تحریم‌های اتحادیه اروپا و حمایت از خانواده‌های ایتالیایی که با قیمت‌های مصرف‌کننده بالاتر سروکار دارند، مهم بود.

cnbc

نظرات