ممنوعیت صادرات برنج هند برای کاهش بیشتر منابع غذایی جهانی

 ممنوعیت صادرات برنج شکسته و عوارض جدید برای انواع دیگر به دلیل نگرانی از کاهش عرضه و تورم

هند صادرات برنج شکسته را ممنوع کرد و بر دیگر انواع کلیدی مالیات وضع کرد، اقدامی که به فشار تورمی جهانی می‌افزاید و دردهای عرضه مواد غذایی ناشی از جنگ در اوکراین را تشدید می‌کند.

اواخر روز پنجشنبه، اداره تجارت خارجی هند این ممنوعیت را صادر کرد که از جمعه اجرایی شد.

دهلی نو همچنین 20 درصد عوارض صادراتی را بر محموله های خارج از کشور برنج سفید و قهوه ای وضع کرد که حدود 60 درصد از کل فروش جهانی هند را تشکیل می دهد. در این اطلاعیه آمده است که برنج پاربویل و باسماتی از این ممنوعیت مستثنی است.

خریداران جهانی به هند - بزرگترین صادرکننده برنج در جهان - وابسته هستند تا از زمان حمله روسیه به اوکراین، یک تولید کننده عمده گندم، که بازارهای جهانی مواد غذایی را به هم ریخته است، منابع غذایی را تامین کند. سازمان ملل متحد هشدار داده است که جهان با کمبود احتمالی مواد غذایی مواجه است. به گفته برخی صادرکنندگان محلی، هند بیش از 40 درصد تجارت جهانی برنج را به خود اختصاص داده است.

هند یک تامین کننده مهم برنج شکسته - درجه ارزان تر - برای برخی از کشورهای آفریقایی است که از آن به عنوان غذای اصلی استفاده می کنند. چین همچنین یکی از خریداران اصلی برنج شکسته هند است که از آن برای خوراک حیوانات و همچنین برای تهیه رشته فرنگی و شراب استفاده می کند.

صادرات برخی از برنج های شکسته تا 15 سپتامبر در مواردی که بارگیری قبل از دستور ممنوعیت شروع شده باشد و محموله ها قبلاً به گمرک تحویل داده شده باشد، مجاز خواهد بود.

ممنوعیت صادرات برنج و عوارض جدید سومین اقدام مهم هند برای محدود کردن صادرات مواد غذایی است که ناشی از نگرانی در مورد کاهش عرضه و تورم است. در ماه مه، هند صادرات گندم و شکر را به دلیل نگرانی در مورد تحت تاثیر امواج گرمای سوزان در بخش‌های مختلف کشور پس از تحمل گرم‌ترین ماه مارس و آوریل خود در بیش از 100 سال اخیر، محدود کرد.

به دنبال آن، بارندگی ناکافی موسمی در ژوئن و باران های نامنظم در ماه های جولای و آگوست در ایالت های رو به رشد کلیدی اوتار پرادش، بنگال غربی و بیهار، کاشت برنج را 13 درصد کاهش داد و از 26.7 میلیون هکتار در سال گذشته به بیش از 23.1 میلیون هکتار رسید. وزارت کشاورزی هند

کشاورزان در یک مزرعه برنج در حومه احمدآباد هند نهال کاشتند.

عکس: آمیت دیو/رویترز

وینود کاول، مدیر اجرایی ارشد انجمن صادرکنندگان برنج هند که مقر آن در دهلی نو است، گفت: کاشت کمتر برنج می تواند منجر به تولید کمتر در سال جاری شود، اما این وضعیت زمانی که برداشت در ماه اکتبر آغاز شود، واضح تر خواهد شد.

او گفت: «حفظ منابع قطعاً در ذهن دولت است.

آقای کائول گفت که تصمیم هند برای تعطیلی صادرات برنج شکسته به قیمت سهم بازار این کشور تمام خواهد شد، زیرا کشورهایی که با کاهش عرضه برای تغذیه جمعیت خود دست و پنجه نرم می کنند، می توانند به ویتنام و تایلند، دومین و سومین صادرکننده بزرگ برنج، بروند.

او گفت: «این ممنوعیت به طرز وحشتناکی بر موقعیت هند در بازار جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

هند در آخرین سال مالی خود که در ماه مارس به پایان رسید، حدود 3.8 میلیون تن برنج شکسته در سطح جهان صادر کرد، یا حدود یک پنجم کل صادرات برنج غیر باسماتی خود. از آوریل تا ژوئن، صادرات این کالای ارزان‌تر 1.4 میلیون تن یا حدود یک سوم صادرات غیر باسماتی بوده است.

آقای کائول افزود: با محدودیت های فعلی، صادرات تقریبا 50 درصد کاهش می یابد و به حدود 2 میلیون تن می رسد.

در حال حاضر، ذخایر برنج فراوانی در انبارهای دولتی وجود دارد، اگرچه خرید کمتر گندم قبلاً باعث توزیع بیشتر برنج تحت برنامه غذایی و غلات رایگان دولتی شده است.

به گفته آقای کائول، این می تواند به معنای کاهش احتمالی بافر برنج و افزایش قیمت برنج محلی در ماه های آینده باشد.

او گفت: "امنیت غذایی ممکن است برای دولت در سال آینده نگران کننده باشد."

هند قبل از همه گیری کووید-19 مازاد غلات غذایی زیادی داشت. این ذخایر اضافی توسط برنامه ای برای توزیع غلات رایگان در طول همه گیری به حدود 800 میلیون نفر، به ویژه گروه های آسیب پذیر مانند کارگران مهاجر و فقرا، تحت فشار قرار گرفتند. این برنامه تا شهریور ماه تمدید شد.

روستاییان و کارشناسان می گویند که سیستم توزیع غلات داخلی هند با ناکارآمدی مواجه است. انبارها در ایالت های تولید کننده غلات گاهی سرریز می شوند، در حالی که انبارها در جاهای دیگر نیمه خالی هستند. چیزی که حرکت نمی کند اغلب در انبار می پوسد. برنج و گندمی که به صدها هزار روستای هند می رسد می تواند از راه های دیگری نگهداری شود. مسئولین محلی مسئول مدیریت فهرست خانوارهای واجد شرایط و توزیع غلات در مغازه های روستا هستند. در بخش هایی از کشور، اتهامات رشوه خواری و سرقت رایج است.

افزایش قیمت مواد غذایی و سایر کالاها، که بخشی از آن ناشی از جنگ در اوکراین است، بر بهبود اقتصادی هند پس از همه گیری تأثیر گذاشته است. بر اساس گزارش اداره ملی آمار هند، تورم خرده فروشی در هند تا حدودی تعدیل شده است، اما همچنان در ماه جولای به 6.7 درصد رسیده است. این هفتمین ماه متوالی است که تورم از سقف 6 درصدی بانک مرکزی هند عبور کرد. بانک مرکزی از ماه مه تا کنون سه بار نرخ کلیدی خود را افزایش داده است و در مجموع 1.4 واحد درصد افزایش داده است و به سایر بانک های مرکزی ملحق شده است که سیاست های پولی سختگیرانه خود را در تلاش برای مهار تورم آغاز کرده اند.

اقدام هند برای ممنوعیت برخی از صادرات برنج می تواند تاثیرگذار باشد.

منبع: https://www.wsj.com/articles/indias-rice-export-ban-will-further-strain-global-food-supplies-11662722548

نظرات