چین به دنبال افزایش تقاضا در بازارها و تحریک اقتصاد آسیب دیده از قرنطینه طولانی | کاهش ناگهانی نرخ بهره و سپس کاهش نرخ های وام درچین

 

چین یک هفته پس از کاهش دو نرخ بهره در اقدامی غیرمنتظره، روز دوشنبه دوباره نرخ های وام های اصلی خود را کاهش داد.

این اقدامات به عنوان تلاشی برای احیای تقاضای اعتبار و تحریک اقتصاد آسیب دیده از قرنطینه های طولانی کووید و مشکلات بدهی املاک دیده می شود.

بانک خلق چین نرخ اولیه وام پنج ساله خود را 15 واحد پایه از 4.45 درصد به 4.30 درصد کاهش داد و نرخ اولیه وام یک ساله خود را با 5 واحد کاهش به 3.65 درصد رساند.

اکثر وام های جدید در چین بر اساس LPR یک ساله است.

هفته گذشته، بانک مرکزی چین نرخ تسهیلات وام میان مدت یک ساله (MLF) به برخی موسسات مالی را 10 واحد کاهش داد. همچنین نرخ بازپرداخت معکوس هفت روزه را با 10 واحد کاهش به 2 درصد رساند.

اگرچه کاهش LPR ممکن است تسکین کوتاه مدت ایجاد کند، اما بعید است که کاهش نقدینگی به تنهایی منجر به چرخش بازار ملک شود.

دیوید چائو

به گفته تحلیلگرانی مانند آتیلا ویدنل، مدیر عامل Navigate Commodities، واکنش‌های مثبت به تغییرات نرخ هفته گذشته کوتاه مدت بود.

او در یادداشتی گفت: «با توجه به اینکه اقتصاد چین شدیداً به مصرف‌کنندگان برای خرج کردن پول در خیابان‌ها نیاز دارد، تسهیل/محرک جدید پولی مانند شلاق زدن یک اسب مرده بیهوده تلقی می‌شد.

در رابطه با آخرین دور کاهش، دیوید چائو، استراتژیست بازار جهانی آسیا و اقیانوسیه (ژاپن سابق) در Invesco گفت که این به جدیت رکود بازار املاک اشاره دارد.

با این حال، او پذیرفت که این کاهش ها برای افزایش نقدینگی کافی نخواهد بود.

وی در یادداشتی گفت: «این پیامی قوی است که سیاستگذاران مایلند اقدامات قاطع تری برای ایجاد ثبات در بازار بیمار انجام دهند.

اقتصاددان می گوید بانک مرکزی چین باید بسیار تهاجمی تر باشد

اگرچه کاهش LPR ممکن است تسکین کوتاه مدت ایجاد کند، اما بعید است که کاهش نقدینگی به تنهایی منجر به چرخش بازار ملک شود.

او افزود که نرخ پایین‌تر وام مسکن به دلیل عدم اطمینان به توسعه‌دهندگان بزرگ و مدل پیش‌فروش، تاکنون به فروش ملک بالاتر تبدیل نشده است.

چائو گفت که او انتظار ندارد این آخرین اصلاحات سیاست پولی از سوی مقامات چین باشد، به ویژه زمانی که "دولت های مرکزی و محلی ابزارهای مالی برای ارائه بیش از 3 تریلیون یوان برای تقویت بخش املاک دارند."

اطلاعات بیشتر در مورد چین را از CNBC Pro بخوانید

جی‌پی مورگان می‌گوید این سهام بیوفارما چینی کم‌ارزش‌شده را بخرید که می‌تواند از اینجا بیش از 40 درصد رشد کند.

جاشوا کراب، مدیر دارایی، که رئیس سهام آسیا اقیانوسیه در Robeco است، گفت: در حالی که کاهش نرخ امروز تغییری در بازی ایجاد نخواهد کرد، اما در حال حاضر یک نشانه دلگرم کننده است.

او گفت که یک حرکت مثبت تر این است که چین از طریق تغییر در سیاست های کووید-19 خود را باز کند، زیرا این ترمیم مورد نیاز اقتصاد است.

کراب روز دوشنبه به CNBC گفت: "در حال حاضر، این یک نشانه مثبت در جهت درست است ... اما من فکر می کنم مردم به دنبال چیزی بزرگتر هستند تا کمی بیشتر در مورد بازار هیجان زده شوند."

به گفته کلیفورد بنت، اقتصاددان ارشد ACY Securities، در حالی که کاهش نرخ‌ها بر مسیر فعلی اقتصاد و بخش املاک «تأثیر صفر» خواهد داشت، کاهش رشد چین اجتناب‌ناپذیر بوده است.

او افزود که همه‌گیری و بازنشانی اقتصادی چین تصادفی بودند.

هفته گذشته، چندین اقتصاددان پیش بینی خود را برای رشد چین کاهش دادند. گلدمن ساکس پیش بینی کل سال 2022 خود را از 3.3 درصد به 3.0 درصد کاهش داد، در حالی که Nomura پیش بینی رشد سالانه خود را از 3.3 درصد به 2.8 درصد کاهش داد.

«اگر بخواهید، کووید-19 یک تغییر اساسی‌تر و دائمی‌تر در ماهیت اقتصاد چین را پنهان کرده است. بنت گفت: از دوره رشد رونق، کشاورزی، تا جامعه مصرفی.

"هرچند همه چیز قابل توجه باشد، سرعت رشد سریع و بسیار آسان تر گذشته در حال پایان است."

بنت گفت، اما حتی با رشد 2 درصدی تولید ناخالص داخلی، چین همچنان یک نیروگاه قدرتمند باقی خواهد ماند زیرا اقتصادهای اروپا و ایالات متحده کند می شوند.

منبع: cnbc

نظرات