سه کار اشتباهی که فدرال رزرو انجام داده است و آنچه هنوز درست نمی شود

 فدرال رزرو پس از سال ها چراغ راه بازارهای مالی، ناگهان خود را در جایگاه دوم می بیند، زیرا تلاش می کند اقتصاد را از طریق یک دوره بد تورم و دور از ابرهای رکودی که همیشه تاریک می شود، هدایت کند.

شکایات در اطراف فدرال رزرو لحنی آشنا دارد و اقتصاددانان، استراتژیست‌های بازار و رهبران کسب‌وکار در مورد آنچه که احساس می‌کنند مجموعه‌ای از اشتباهات سیاست‌گذاری است، بررسی می‌کنند.

اساساً، شکایات بر سه موضوع برای اقدامات گذشته، حال و آینده متمرکز است: اینکه فدرال رزرو به اندازه کافی سریع عمل نکرده تا تورم را مهار کند، اینکه در حال حاضر حتی با یک سری افزایش نرخ ها به اندازه کافی تهاجمی عمل نمی کند، و اینکه باید بهتر است بحران کنونی را ببینند.

کوئینسی کراسبی، استراتژیست ارشد سهام در LPL Financial گفت: «آنها باید می دانستند که تورم در حال گسترش است و ریشه دارتر می شود. "چرا این آمدن را ندیده ای؟ این نباید یک شوک می بود. فکر می کنم این یک نگرانی است. نمی‌دانم این نگرانی به‌اندازه «امپراطور لباس ندارد» است یا نه، اما مرد خیابان در مقابل دکترا است.»

مصرف‌کنندگان در واقع قبل از اینکه فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ‌ها کند، نسبت به افزایش قیمت ابراز نگرانی کرده بودند. با این حال، فدرال‌رزرو ماه‌ها به برنامه «گذرا» خود در مورد تورم پایبند بود تا اینکه سرانجام در ماه مارس یک افزایش ناچیز یک چهارم واحدی نرخ بهره را تصویب کرد.

سپس در اوایل این هفته، زمانی که اخباری مبنی بر جدی‌تر شدن سیاست‌گذاران به بیرون درز کرد، اوضاع ناگهان شتاب گرفت.

"فقط جمع نمی شود"

مسیر افزایش سه چهارمی روز چهارشنبه مسیر عجیبی بود، به ویژه برای بانک مرکزی که به ارتباطات شفاف افتخار می کند.

پس از اینکه مقامات برای هفته ها اصرار داشتند که افزایش 75 واحد پایه روی میز نیست، گزارش وال استریت ژورنال بعد از ظهر دوشنبه، با منابع کمی، گفت که احتمالاً اقدام تهاجمی تر از حرکت 50 امتیازی برنامه ریزی شده در راه است. این گزارش با حساب های مشابه از CNBC و سایر رسانه ها دنبال شد. (یک امتیاز یک صدم یک درصد است.)

ظاهراً، این حرکت پس از نظرسنجی احساسات مصرف‌کننده در روز جمعه انجام شد که نشان داد انتظارات برای تورم طولانی‌مدت افزایش یافته است. این به دنبال گزارشی مبنی بر افزایش 8.6 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در ماه می در سال گذشته، بالاتر از انتظارات وال استریت بود.

کراسبی با پرداختن به این ایده که فدرال رزرو باید در مورد تورم پیش بینی بیشتری می کرد، گفت که باور این نکته سخت است که داده ها می توانستند بانکداران مرکزی را تا این حد غافلگیر کنند.

او با اشاره به دوره قبل از جلسات کمیته بازار آزاد فدرال که در آن اعضا از سخنرانی با مردم منع می‌شوند، گفت: «شما به چیزی می‌رسید که جمع نمی‌شود، یعنی آن‌ها این را قبل از خاموشی ندیده‌اند.

جرمی سیگل از وارتون می گوید: ما در یک رکود خفیف هستیم

شما می توانید آنها را برای حرکت سریع، نه منتظر شش هفته [تا جلسه بعدی] تشویق کنید. اما بعد به آن برمی‌گردی، اگر آنقدر وحشتناک بود که نمی‌توانستی شش هفته صبر کنی، چطور پیش از جمعه آن را ندیده‌ای؟» کراسبی افزود. "این ارزیابی بازار در این مرحله است."

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه هیچ لطفی به خود نکرد، زمانی که اصرار داشت که "هیچ نشانه ای از کندی گسترده تر که من بتوانم در اقتصاد ببینم وجود ندارد."

در روز جمعه، مدل اقتصادی فدرال رزرو نیویورک در واقع به تورم بالای 3.8 درصد در سال 2022 و رشد منفی تولید ناخالص داخلی در هر دو سال 2022 و 2023، به ترتیب در منفی 0.6 درصد و منفی 0.5 درصد اشاره کرد.

بازار به اقدامات فدرال رزرو نگاه مهربانی نداشت، به طوری که میانگین صنعتی داوجونز در هفته 4.8 درصد از دست داد تا برای اولین بار از ژانویه 2021 به زیر 30000 واحد سقوط کند و تمام دستاوردهای به دست آمده از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را از بین برد.

اینکه چرا بازار در یک هفته خاص به شیوه ای خاص حرکت می کند، به طور کلی حدس هر کسی است. اما به نظر می رسد حداقل بخشی از آسیب ها ناشی از بی صبری با فدرال رزرو باشد.

نیاز به جسور بودن

اگرچه حرکت 75 امتیازی، بزرگترین افزایش یک جلسه ای از سال 1994 بود، اما این احساس در بین سرمایه گذاران و رهبران کسب و کار وجود دارد که این رویکرد هنوز بوی افزایشی را می دهد.

به هر حال، بازارهای اوراق قرضه در حال حاضر صدها نقطه مبنا از انقباض فدرال رزرو قیمت گذاری کرده اند، با بازدهی 2 ساله حدود 2.4 درصد افزایش یافته و به حدود بالاترین سطح خود از سال 2007 رسیده است. در مقابل، نرخ وجوه فدرال رزرو هنوز فقط در یک محدوده است. بین 1.5٪ و 1.75٪، بسیار عقب تر از اسناد خزانه داری شش ماهه.

پس چرا بزرگ نشویم؟

لوئیس بلک، مدیرعامل صنایع آلمونتی، یک معدن‌کار جهانی تنگستن مستقر در تورنتو، فلز سنگینی که در بسیاری از محصولات استفاده می‌شود، می‌گوید: «فدرال رزرو باید نرخ‌ها را بسیار بالاتر از آنچه اکنون هستند افزایش دهد. "آنها باید شروع به تک رقمی شدن کنند تا این را در جوانی پایین بیاورند، زیرا اگر این کار را نکنند، اگر این ثابت شود، واقعا ثابت شود، بسیار مشکل ساز خواهد بود، به خصوص برای کسانی که حداقل."

بلک تأثیر تورم را از نزدیک می بیند، فراتر از هزینه ای که برای کسب و کارش برای سرمایه تمام می شود.

او انتظار دارد که کارگران معادن او که عمدتاً در اسپانیا، پرتغال و کره جنوبی مستقر هستند

CNBC

نظرات