ریشی سوناک و لیز تراس برای تصدی نخست وزیری بعدی بریتانیا مبارزه خواهند کرد

حزب محافظه کار سه دهه را صرف جستجوی وارث مارگارت تاچر کرده است. اکنون دو مدعی برای انتخاب دارد. در 20 ژوئیه، پس از تقریباً دو هفته مبارزات انتخاباتی اغلب شرورانه، حوزه رهبران احتمالی محافظه کار به تنها دو نفر کاهش یافت. آنها ریشی سوناک هستند که استعفای وی از سمت صدراعظم به تسریع سقوط بوریس جانسون کمک کرد، و لیز تراس، وزیر امور خارجه وفادار ظاهراً که با کنار رفتن سایر مدعیان جایگاه خود را به دست آورد.

اعضای حزب محافظه کار در یک رای گیری در تابستان حرف آخر را خواهند زد. یک رهبر جدید حزب و نخست وزیر در اوایل سپتامبر منصوب خواهد شد. به گفته Opinium ، یک نظرسنجی، آقای Sunak حمایت تعداد بیشتری از MPs را به دست آورد و با رای دهندگان نوسان بهتر پایین آمد. خانم تراس از فاصله دور بین اعضا محبوبیت بیشتری دارد و به همین دلیل مورد علاقه بنگاه‌داران است.

هر دو به دنبال مهار روح تاچر هستند که در حال مبارزه برای تعقیب او در خیابان داونینگ هستند. خانم تراس قبل از اینکه در دانشگاه به سمت راست بپیچد توسط فعالان خلع سلاح هسته ای بزرگ شده بود. منتقدان او در او ادای احترامی عجیب به خدایی‌ترین شخصیت حزب می‌بینند: او سخنانش را با کلمات قصار تاچری به تصویر می‌کشد، لباسی شبیه به نخست‌وزیر سابق می‌پوشد و رونالد ریگان را تحسین می‌کند. آقای سوناک یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارشناسی ارشد استنفورد است که با انحرافات آفتابی سیلیکون ولی صحبت می کند. در اینجا هیچ خط خطی به سبک دهه 1980 وجود ندارد. اما او نمادی از دوران جهانی‌سازی است که تاچر به آغاز آن کمک کرد: او ثروت کمی در شهر به دست آورد و با دختر یک میلیاردر فناوری هند ازدواج کرد.

این دو درس‌های متفاوتی از دوران تاچر می‌گیرند. خانم تروس، مانند بسیاری از اعضای حزبش، از تاچریسم به عنوان یک پروژه کاهش مالیات یاد می کند. این افسانه ای است که در کنفرانس سالانه مهمانی روی حوله های چای گفته می شود. او قول می‌دهد که افزایش مالیات‌ها را که در دوران صدراعظم آقای سوناک اجرا شده یا برنامه‌ریزی شده، به ارزش ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی (در مقایسه با کاهش ۷/۴ درصدی مالیات تولید ناخالص داخلی در دوره تاچر) معکوس کند. شما مالیات را افزایش داده اید،» او در مناظره ای در 17 ژوئیه به آقای سوناک گفت.

برای آقای سوناک این یک گفتار جزئی است. او از تاچریسم به عنوان پروژه ای برای مهار تورم یاد می کند که از نظر او "دشمن نهایی" است و کاهش مالیات اکنون می تواند باعث افزایش آن شود. قیمت‌ها در سال منتهی به ژوئن 9.4 درصد افزایش یافت که بالاترین نرخ از سال 1982 است. آقای سوناک خود را به عنوان یک انضباط مالی معرفی می‌کند که مانند تاچر به کتاب‌های فروشگاه والدینش کمک می‌کرد و تنها به دلیل همه‌گیری همه‌گیر از مسیر خارج شد. . در سخنرانی در ماه فوریه، او با تایید از نایجل لاوسون، صدراعظم دوره تاچر، نقل کرد که این تصور را رد کرد که کاهش مالیات های بدون بودجه از طریق محرک های اقتصادی به عنوان یک "نوع جعلی از دایره فضیلت مند" هزینه های خود را پرداخت می کند. او در این مناظره به خانم تراس گفت: «این اقتصاد چیزی برای هیچ محافظه کارانه نیست، سوسیالیسم است.

خانم تراس به شدت از تاچر در سیاست پولی خود منعکس می کند. او پیشنهاد کرده است که در دستور بانک انگلستان برای مقابله با تورم تجدید نظر کند. او با ابراز نگرانی گسترده مبنی بر اینکه تسهیل کمی باعث افزایش قیمت ها شده است، گفت: "ما به اندازه کافی در مورد عرضه پولی سختگیر نبوده ایم." تعیین اهداف عرضه پول شبیه آزمایش ناموفق تاچر در اوایل دهه 1980 است. آقای سوناک از کارنامه بانک مرکزی دفاع می کند و به درستی گفته است که از جهت گیری مناظره "نگران" است.

این دو نامزد بر سر یک دستور کار تاچری برای مقررات زدایی پس از برگزیت توافق دارند، اگرچه برنامه های آقای سوناک بیشتر شکل گرفته است. او وعده "بیگ بنگ 2.0" را برای شهر می دهد (در حقیقت، پیشنهادهای او تا به امروز بیشتر شبیه یک بادکنک است). و هر دو دارای غرایز تاچری در مورد آب و هوا هستند. نخست وزیر سابق با یارانه های دولتی مخالف بود، اما به طور فزاینده ای از وضعیت کره زمین آشفته بود. هر دو گفته اند که از هدف کاهش انتشار کربن بریتانیا به صفر تا سال 2050 حمایت می کنند. خانم تراس فکر می کند که می تواند "بازار پسندتر" باشد.

خانم تراس بیشتر مگی را در سیاست خارجی مطرح می کند. او از مبارزه تمدنی بین خودکامگی ها و «جهان آزاد» صحبت می کند. چنین زبانی زمانی برای بسیاری از محافظه کاران عجیب و غریب به نظر می رسید. کمتر پس از حمله روسیه به اوکراین. او آقای سوناک را متهم می کند که نسبت به چین نرم است. هنگامی که یک فرد باقی می ماند، او نویسنده قانونی است که برخی از تعهدات معاهده بریتانیا با اتحادیه اروپا را کنار می گذارد. این باعث خوشحالی بخشی از حزب می شود که فکر می کند کیف دستی خانم تاچر از رهبران اروپایی در فونتنبلو در سال 1984 نقطه اوج دیپلماسی بریتانیا بود. این واقعیت که آقای سوناک کمپین ترک را به راه انداخت و اکنون به عنوان یک اروپایی دوست شناخته می شود، بر شکنندگی ایدئولوژیک پروژه برگزیت تاکید می کند.

در حقیقت، هیچ کدام اشتیاق واقعی را در بین MPs برمی انگیزد. همکاران آقای سوناک موافق هستند که او مدیری سخت کوش است که بعد از سلطنت پر هرج و مرج آقای جانسون نظم را اعمال خواهد کرد. برخی می ترسند که او در خطر شبیه شدن به ترزا می یا گوردون براون، معتادان به کار که فرماندهی دپارتمان های خود را برعهده داشتند، اما در شغل بالا غرق شده بودند. «در خزانه‌داری شما این تجمل را دارید که صحنه‌سازی شده است

economist

نظرات