بوریس جانسون اقتصاد بریتانیا را در وضعیتی بد رها کرده است

بوریس جانسون در جولای 2019 با یک وعده وارد داونینگ استریت شد. شک‌ها، محکوم‌کنندگان و غم‌انگیزان دوباره اشتباه می‌کردند: رهبری او برگزیت را به موفقیت می‌رساند و اقتصاد را که به دلیل اختلافات بر سر اروپا متوقف شده بود، دوباره شعله‌ور می‌کرد.

سه سال بعد، تقریباً تا امروز، او آماده می‌شود تا کشور را ترک کند که از یک انفجار سیاسی ساخته خودش به هم می‌پیچد و اقتصادی که در آستانه رکود است.

هزینه زندگی با سریع‌ترین نرخ سالانه در چهار دهه اخیر افزایش می‌یابد، در حالی که خانواده‌ها با بدترین ضربه به درآمد واقعی قابل تصرف در تاریخ مواجه هستند.

این در فیلمنامه تقویت کننده نبود. اگر بخواهیم منصف باشیم، بزرگترین اورژانس بهداشت جهانی در یک قرن گذشته و جنگ در خاک اروپا نیز نبود.

بوریس جانسون معماری سیاسی بریتانیا، ایرلند و اروپا را تخریب کرده است

اقتصاد بریتانیا شدیدترین سقوط را در G7 در سال 2020 تجربه کرد زیرا همه‌گیری ویروس کرونا باعث توقف ناگهانی اقتصادهای سراسر جهان شد. زمانی که کشور پس از قرنطینه بازگشایی شد، جانسون به سریع ترین نرخ رشد در G7 اشاره کرد.

با این حال، این عقب‌نشینی تا حدی به مقیاس کاهش می‌رسد، زیرا بریتانیا - که بیشتر به خدمات مصرف‌کننده وابسته است - دیرتر و برای مدت طولانی‌تر از برخی کشورها وارد قرنطینه شد و منجر به بدترین رکود در 300 سال گذشته شد.

در بحبوحه این تکانه های نسلی متوالی، کارشناسان می گویند که گسل های ساختاری عمیقی آشکار شده اند - سه مشکل مقابله با همه آنها دشوارتر شده است: میراث ریاضت اقتصادی. برگزیت؛ و فقدان برنامه منسجم جانسون برای مقابله با همه آنها.

پروفسور جاجیت چادا، مدیر مؤسسه ملی تحقیقات اقتصادی و اجتماعی، که معتقد است بدون نقش کلیدی جانسون در کمپین رأی دادن به خروج شش سال پیش، ممکن است برگزیت اتفاق نمی افتاد، گفت: «تمام این دوره میراث اوست. حداقل نه به همین شکل.

وی با اشاره به سالی که بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای داد، گفت: «از سال 2016 بر عملکرد اقتصادی ما مسلط بوده است.

آنچه پس از آن رخ داد، سرمایه گذاری ضعیف در کسب و کار - با سطح مخارج تخمین زده شده حدود 20٪ کمتر از آنچه بدون برگزیت بود - و همچنین دستاوردهای محدود در استانداردهای زندگی است.

بدون سرمایه گذاری کافی و دستاوردهای بهره وری - و اکنون با کمبود کارگران برای پر کردن مشاغل خالی بی سابقه - رشد اقتصاد بدون تحریک تورم دشوارتر شده است.

قیمت ها با نرخ 9.1 درصد در حال افزایش هستند و در اکتبر امسال به سمت 11 درصد حرکت می کنند. بانک مرکزی انگلیس با افزایش نرخ بهره به بالاترین سطح از زمان بحران مالی سال 2008 واکنش نشان می دهد و انتظار می رود ماه آینده افزایش بیشتری داشته باشد.

چادا گفت: «ما رشد بسیار کندی داشته ایم. برای منصفانه بودن جانسون، یک سری اشتباهات از سوی دولت های متوالی وجود داشته است. تصور می شد که برگزیت پاسخی برای مشکلات اقتصادی ما باشد. به شیوه ای که مدیریت شده است، فقط آنها را تشدید کرده است.»

در دقایقی و ساعاتی پس از اعلام نتیجه همه پرسی، پوند بیش از 10 درصد سقوط کرد و به پایین ترین سطح از سال 1985 رسید. استرلینگ از آن زمان تحت فشار باقی مانده است و به افزایش تورم و کاهش استانداردهای زندگی کمک می کند.

صف های ترافیکی بار و تعطیلات در بندر دوور در کنت

شش نمودار که نشان می دهد اقتصاد بریتانیا چگونه در بحران است

پیش‌بینی‌کننده اقتصادی مستقل دولت تخمین می‌زند که تأثیر بلندمدت برگزیت به معنای ضربه 4 درصدی به اقتصاد پس از 15 سال خواهد بود.

به عنوان یک فرآیند، به جای یک رویداد، آسیب هنوز احساس می شود. اختلال در تجارت و تشدید تشریفات اداری در مرز منجر به کاهش 40 درصدی صادرات به اتحادیه اروپا در ژانویه 2021، اولین ماه پس از برگزیت شد. اگرچه صادرات ماهانه اتحادیه اروپا بهبود یافته است، عملکرد تجاری بریتانیا از افزایش پس از قرنطینه در سایر اقتصادهای بزرگ عقب مانده است.

به دور از تعهدات سیاستمداران، برگزیت «انجام نشد». روسای شرکت هشدار می‌دهند که سرمایه‌گذاری در بریتانیا به دلیل عدم اطمینان در مورد پروتکل ایرلند شمالی آسیب دیده است.

جانسون صبر خود را در اتاق‌های هیئت مدیره شرکت‌ها آزمایش کرده است، و روابط معمولاً صمیمانه محافظه‌کاران در سیتی را با دیدگاه «تجارت لعنتی» نسبت به نگرانی‌های برگزیت گسترش می‌دهد.

اینکه برگزیت طبق برنامه عمل نمی کند، مورد توافق بسیاری از حامیان و مخالفان آن است.

جرارد لیون، حامی برجسته برگزیت، که مشاور ارشد اقتصادی جانسون در زمانی که او شهردار لندن بود، گفت که پیش‌بینی‌ها برای آسیب بلندمدت اشتباه است، اما این روند می‌توانست بهتر مدیریت شود.

نکته مثبت این بود که برگزیت را به وضوح انجام دهیم. اما توافق خروج به خودی خود آنطور که باید خوب نبود. تنها ترک کردن نیست، کاری است که هنگام ترک انجام می دهید. و این یک رویداد نیست، یک فرآیند است.»

لیون، که اکنون استراتژیست ارشد اقتصادی در نت‌ویلث است، گفت: «ارتدوکس خزانه‌داری» - اعمال محدودیت‌های شدید بر مالیات و هزینه‌ها - نخست‌وزیر را عقب نگه داشته است. با این حال، فقدان یک برنامه منسجم جانسون باعث شد که ریشی سوناک، صدراعظم او، برای باز کردن کیف پول سخت‌تر شود.

گاردین

نظرات