اقتصاد ژاپن منقبض می شود، اما با نرخی کمتر از آنچه تصور می شد

توکیو (AP) - دولت ژاپن روز چهارشنبه گفت که اقتصاد ژاپن در سه ماهه اول منقبض شد، اما با سرعت کمتری نسبت به تخمین قبلی.

بر اساس داده های دفتر کابینه، سومین اقتصاد بزرگ جهان با نرخ سالانه 0.5 درصد منقبض شد. این کمتر از انقباض 1.0 درصدی در برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی واقعی ژاپن یا تولید ناخالص داخلی بود که در ماه می منتشر شد.

نرخ سالانه نشان می دهد که اگر نرخ سه ماهه به مدت یک سال ادامه می یافت، اقتصاد چگونه رشد می کرد. اقتصاد ژاپن در ژانویه تا مارس 0.1 درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافت که بهتر از انقباض سه ماهه 0.2 درصدی در داده های اولیه است.

مخارج مصرف کننده و سایر تقاضاهای خصوصی قوی تر از آنچه قبلا تصور می شد بود.

بازنگری رو به بالا یک شگفتی خوشایند برای تحلیلگران بود.

رابرت کارنل، رئیس منطقه ای تحقیقات آسیا و اقیانوسیه در ING در گزارشی گفت: با نگاهی به آینده، ما انتظار داریم که تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم به دلیل مصرف بهتر خصوصی بهبود یابد، اما تورم بالاتر کالاها احتمالاً سود را در شرایط واقعی محدود خواهد کرد. .

انتظار می رود بازگشایی کشور به روی گردشگران با برداشته شدن محدودیت های اعمال شده برای مهار عفونت COVID-19، همچنین باید رشد را تقویت کند.

از جنبه منفی، ژاپن که تقریباً تمام نفت، بیشتر مواد غذایی و محصولات مختلف خود را وارد می‌کند، با افزایش قیمت انرژی و سایر کالاها، تا حدی به دلیل جنگ در اوکراین، مورد انتقاد قرار گرفته است.

ژاپن سال هاست که از کاهش تورم یا کاهش مارپیچ قیمت ها جلوگیری کرده است. رشد پایین دستمزدها و پیری و کاهش جمعیت، فعالیت اقتصادی را کند کرده و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها را کاهش داده است.

هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، روز سه‌شنبه به دلیل اشاره اخیر به «تحمل قیمت‌های بالاتر» در میان مردم ژاپن، عذرخواهی کرد، نظری که به عنوان استقبال از قیمت‌های بالاتر تفسیر شد. کورودا در پارلمان کباب شد و در آنجا به قانونگذاران گفت که نظرش نامناسب است.

کورودا از سیاستی با هدف افزایش تورم نزدیک به صفر تا حدود 2 درصد دفاع کرده است، اما تا زمانی که قیمت‌های جهانی نفت و سایر کالاها در ماه‌های اخیر افزایش یافت، پیشرفت کند بود.

برخی از تحلیلگران می گویند که ژاپن به تدریج مزیت رقابتی خود را از دست داده است، زیرا به اندازه کافی برای پرورش نوآوری و آزاد کردن منابع جدید رشد که توسط بوروکراسی های قدیمی مهار شده اند، انجام نداده است.

یکی از منابع نگرانی، ارزش غواصی ین است که اکنون با کمترین میزان 20 سال اخیر در حدود 133 ین در برابر دلار آمریکا معامله می شود.

اگرچه یک ارز ضعیف برای صادرکنندگان ژاپنی یک موهبت است و ارزش درآمدهای خارجی را افزایش می دهد، تحلیلگران می گویند ضعیف بودن ین همچنین نشان دهنده اقتصاد ضعیف است. افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و سایر کشورها در مقایسه با ژاپن، جایی که نرخ بهره نزدیک به صفر است، احتمالاً ین را برای مدتی ضعیف نگه می دارد.

نخست وزیر فومیو کیشیدا آنچه را که «سرمایه داری جدید» می نامد، پیش می برد. او طرح کلی استراتژی خود را در این هفته اعلام کرد که هدف آن شروع سریع رشد با پیشبرد دیجیتالی شدن، هزینه های دفاعی، سرمایه گذاری های نوپا و انرژی پایدار است. او همچنین دعوت به سرمایه‌گذاری کرده است و به زبان انگلیسی «در کیشیدا سرمایه‌گذاری کنید».

شینزو آبه، نخست‌وزیر سابق ژاپن، با سابقه‌ترین رهبر ژاپن، «آبنومیکس» را تحت فشار قرار داد که بر وام‌دهی فوق‌العاده آسان متمرکز بود که قرار بود تورم را تحریک کند و در نتیجه باعث رشد شود. برخی از منتقدان می گویند Abenomics در ایجاد یک اقتصاد قوی شکست خورده است و مشکلات آن بخشی از دلایلی است که در حال حاضر پشت ین ضعیف است.

منبع: apnews

نظرات