درآمد جی‌پی مورگان چیس پس از ایجاد ذخایر برای وام‌های بد، 28 درصد کاهش یافت، بانک بازخرید را متوقف کرد.

 جی پی مورگان چیس روز پنجشنبه گفت که سود سه ماهه دوم کاهش یافته است زیرا این بانک ذخایری برای وام های بد 428 میلیون دلار ایجاد کرده و بازپرداخت سهام را به حالت تعلیق درآورده است.

این اقدامات نشان دهنده موضع محتاطانه رئیس و مدیر عامل شرکت جیمی دیمون است. او در انتشار درآمد گفت: «اقتصاد ایالات متحده به رشد خود ادامه می‌دهد و هم بازار کار و هم هزینه‌های مصرف‌کننده، و هم توانایی آن‌ها برای خرج کردن، سالم می‌مانند».

اما تنش ژئوپلیتیکی، تورم بالا، کاهش اعتماد مصرف‌کننده، عدم اطمینان در مورد چگونگی افزایش نرخ‌ها و انقباض کمی که قبلاً دیده نشده و اثرات آن بر نقدینگی جهانی، همراه با جنگ در اوکراین و تأثیر مضر آن بر انرژی جهانی و قیمت مواد غذایی به احتمال زیاد پیامدهای منفی بر اقتصاد جهانی در آینده خواهد داشت.» او هشدار داد.

با این چشم انداز، جی پی مورگان تصمیم گرفته است به طور موقت خرید مجدد سهام خود را به حالت تعلیق درآورد تا به آن کمک کند به نیازهای سرمایه نظارتی برسد، چشم اندازی که تحلیلگران اوایل امسال از آن بیم داشتند. ماه گذشته، بانک مجبور شد سود سهام خود را بدون تغییر نگه دارد در حالی که رقبای پرداخت های خود را افزایش دادند.

سهام جی پی مورگان در معاملات روز پنجشنبه نزدیک به 5 درصد سقوط کرد و به پایین ترین حد خود در 52 هفته گذشته رسید.

در اینجا آنچه شرکت در مقایسه با آنچه وال استریت انتظار داشت، بر اساس نظرسنجی از تحلیلگران توسط Refinitiv گزارش می دهد:

سود هر سهم: 2.76 دلار در مقابل 2.88 دلار مورد انتظار

درآمد مدیریت شده: 31.63 میلیارد دلار در مقابل 31.95 میلیارد دلار مورد انتظار

جی پی مورگان مستقر در نیویورک در بیانیه ای اعلام کرد که سود 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به 8.65 میلیارد دلار یا 2.76 دلار به ازای هر سهم رسیده است. یک سال پیش، بانک از آزادسازی ذخیره 3 میلیارد دلاری سود برد.

بر اساس نظرسنجی Refinitiv، درآمد مدیریت شده با افزایش نرخ‌های بهره، با 1 درصد افزایش به 31.63 میلیارد دلار رسید، اما همچنان پایین‌تر از انتظارات تحلیل‌گران بود. از سال 2020، این دومین باری بود که جی پی مورگان هم سود و هم درآمد خود را از دست می داد.

مایک مایو، تحلیلگر بانک ولز فارگو، در یادداشتی تحقیقاتی گفت: از دست رفتن درآمدهای بانک "هشتناک نیست" زیرا عملیات غیروال استریت به خوبی انجام می شود و سپرده ها رشد می کنند و وام گیرندگان به بازپرداخت بدهی ها ادامه می دهند. او افزود، اما اگر بانک راهنمایی در مورد هزینه ها را کاهش دهد، خوشایندتر خواهد بود.

جی پی مورگان، بزرگترین بانک ایالات متحده از نظر دارایی، برای سرنخ هایی در مورد چگونگی عملکرد صنعت بانکداری طی یک سه ماهه که با روندهای متناقض مشخص شده است، از نزدیک تحت نظر است. از یک سو، سطح بیکاری پایین باقی ماند، به این معنی که مصرف کنندگان و کسب و کارها در بازپرداخت وام ها مشکل کمی داشتند. افزایش نرخ بهره و رشد وام به این معنی است که فعالیت اصلی وام دهی بانک ها سودآورتر می شود. و نوسانات در بازارهای مالی یک موهبت برای معامله گران با درآمد ثابت بوده است.

اما تحلیلگران به دلیل نگرانی از رکود در حال وقوع، کاهش تخمین‌های درآمدی این بخش را آغاز کرده‌اند و اکثر سهام بانک‌های بزرگ در هفته‌های اخیر به پایین‌ترین سطح ۵۲ هفته‌ای سقوط کرده‌اند. درآمد حاصل از فعالیت‌های بازار سرمایه و وام‌های مسکن به شدت کاهش یافته است و شرکت‌ها در بحبوحه کاهش گسترده دارایی‌های مالی، کاهش قیمت‌ها را افشا می‌کنند.

نکته مهم این است که یک سال پیش، یک باد کلیدی که صنعت از آن برخوردار بود - آزادسازی ذخایر به عنوان وام‌ها بهتر از حد انتظار - شروع به معکوس کرد زیرا بانک‌ها مجبور به کنار گذاشتن پول برای نکول‌های بالقوه با افزایش خطر رکود شدند.

این بانک 1.1 میلیارد دلار ذخیره برای ضررهای اعتباری در سه ماهه داشت، از جمله ذخیره 428 میلیون دلاری و 657 میلیون دلار هزینه خالص وام برای بدهی های ضعیف. جی پی مورگان گفت که به دلیل «وخامت ملایم» در چشم انداز اقتصادی خود به ذخایر افزوده است.

در ماه آوریل، جی پی مورگان اولین بانکی بود که شروع به کنار گذاشتن وجوه برای ضرر وام کرد و هزینه ای 902 میلیون دلاری برای ایجاد ذخایر اعتباری در سه ماهه ثبت کرد. این با چشم انداز محتاطانه تری که دیمون بیان کرده است، هماهنگ است. او در اوایل ژوئن هشدار داد که یک "طوفان" اقتصادی در راه است.

دیمون که روز پنج‌شنبه از او خواسته شد تا پیش‌بینی خود را به‌روزرسانی کند، طی یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت که این پیش‌بینی تغییر نکرده است، اما نگرانی‌ها نزدیک‌تر شده‌اند و برخی از نابسامانی‌های مالی که او از آن می‌ترسید شروع به تحقق کرده‌اند.

کاهش سرعت معاملات وال استریت، جی‌پی مورگان را که یکی از بزرگترین فعالیت‌ها در خیابان است، خفه کرد. کارمزدهای بانکداری سرمایه گذاری با 54 درصد کاهش به 1.65 میلیارد دلار رسید که 250 میلیون دلار کمتر از برآورد 1.9 میلیارد دلاری بود. درآمد در آن بخش تحت تأثیر 257 میلیون دلار کاهش در موقعیت های موجود در پورتفولیوی وام های پل شرکت قرار گرفت.

درآمد حاصل از معاملات با درآمد ثابت 15 درصد افزایش یافت و به 4.71 میلیارد دلار رسید، اما این رقم هنوز بسیار کمتر از برآورد 5.14 میلیارد دلاری تحلیلگران برای سه ماهه بود، زیرا نتایج قوی در معاملات کلان با ضعف در محصولات اعتباری و اوراق بهادار خنثی شد. درآمد معاملات سهام نیز 15 درصد افزایش یافت و به 3.08 میلیارد دلار رسید که بالاتر از برآورد 2.96 میلیارد دلاری بود.

دنیل پینتو، رئیس بخش وال استریت پس از انتشار نتایج، در یادداشتی به کارمندان گفت، این دومین سه ماهه بانک از نظر درآمد معاملاتی بود که بهترین سه ماهه تاکنون بوده است.

یکی از بادهایی که این شرکت دارد، افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و افزایش حجم وام است. سود خالص بهره 19 درصد جهش کرد و به 15.2 میلیارد دلار در سه ماهه رسید که بالاتر از تحلیل ها بود

CNBC

نظرات