بانک مرکزی اروپا ممکن است در اولین افزایش نرخ بهره خود در 11 سال آینده دست به کار شود

انتظار می‌رود شورای حاکمیتی بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه گفتگوهای عمیق و صریحی در مورد اندازه اولین افزایش نرخ بهره در 11 سال گذشته داشته باشد و هزینه‌های زندگی همچنان سرسختانه در منطقه بالا باشد.

پس از آنکه رویترز به نقل از یک منبع گزارش داد که بانک مرکزی اروپا به دنبال افزایش 50 واحدی در مقایسه با 25 واحد پایه است، یورو به بالاترین حد خود در دو هفته اخیر صعود کرد و بازده اوراق قرضه دولتی منطقه یورو جهش کرد. قبلاً مداد شده است

مارک وال و تیم او در تحقیقات دویچه بانک در یادداشت اخیر خود گفتند: «این امکان وجود دارد که بانک مرکزی اروپا گزینه افزایش 50 واحدی را به دلیل چیزی که در داده‌های منتشر نشده انتظارات تورمی دیده است، بخواهد.

وی با اشاره به طرح محرک جدیدی که قرار است روز پنجشنبه راه اندازی شود و با هدف افزایش بازده بدهی در کشورهای پیرامونی هدف قرار دهد، افزود: "همچنین ممکن است گزینه افزایش 50 واحدی در مذاکره درباره جزئیات یک ابزار قوی ضد تکه تکه شدن کمک کند." مانند ایتالیا.

جزئیات این ابزار جدید ضد تکه تکه شدن از نزدیک مشاهده خواهد شد و در لحظه ای حساس و زمانی که ایتالیا با بحران سیاسی شدید دیگری مواجه است، ارائه خواهد شد.

«در حالی که لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا احتمالاً بر ماهیت موقت این ابزار تأکید می کند، به دلیل شرایط استثنایی که منطقه یورو در آن قرار دارد، او همچنین بر عزم بانک مرکزی اروپا برای تضمین یکپارچگی اتحادیه پولی تأکید می کند و از این طریق تلاش می کند تا برانگیخته شود. دریک شوماخر از Natixis در یادداشتی تحقیقاتی گفت.

مدیر عامل AkzoNobel: ابرهای کلان اقتصادی در سراسر اروپا جمع شده اند

شوماخر افزود: «خط ظریفی که رئیس جمهور لاگارد باید در اینجا طی کند - همچنین با توجه به وضعیت سیاسی ایتالیا - خطر یک "سوء تفاهم" و حرکت های نامنظم بازار را افزایش می دهد.

ابزار جدید و افزایش قابل توجه نرخ بهره هر دو زمانی به وجود می آیند که بانک مرکزی اروپا به وظایف اصلی خود یعنی ثبات قیمت ها سر و کار دارد. تورم منطقه یورو در ماه ژوئن به 8.6 درصد رسید، از 8.1 درصد در ماه می، و قیمت تولیدکننده آلمان در ژوئن 32.7 درصد بیشتر از سال قبل بود. با این حال، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد اوضاع به آرامی در حال بهبود است.

"قیمت کالاهای واسطه ای (به استثنای انرژی) به شدت قبل افزایش نیافته است. در اینجا، مقایسه سال به سال برای دومین ماه متوالی کاهش یافت، از جمله به دلیل تا حدودی کاهش قیمت فلزات.

از آنجایی که کالاهای واسطه ای در این چرخه از قیمت کالاهای مصرفی جلوتر هستند، این امیدواری را ایجاد می کند که قیمت کالاهای میانی نیز در ماه های آینده به اوج خود برسد.

چشم انداز اقتصادی در این مرحله بسیار نامشخص است، زیرا خطر قطع گاز در هفته های آینده افزایش می یابد. با ادامه تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم 1 که گاز را از طریق دریای بالتیک به آلمان می رساند، اروپا خود را برای توقف طولانی مدت عرضه گاز روسیه آماده می کند.

برخی نگران هستند که تعلیق تحویل کالا فراتر از جدول زمانی 10 روزه تمدید شود و آماده‌سازی عرضه زمستانی منطقه را از مسیر خارج کند.

آناتولی آننکوف در یادداشتی پژوهشی گفت: «نکته مهم این است که اگر افزایش دستمزدها و ادامه قیمت های بالای انرژی منجر به افزایش انتظارات تورمی شود، بانک مرکزی اروپا ممکن است مجبور شود حتی از طریق یک رکود خفیف، سیاست های سخت گیرانه خود را ادامه دهد.

وی افزود: ما معتقدیم که افزایش نرخ سیاستی حداقل تا پایین ترین حد برآورد نرخ طبیعی (1 تا 2 درصد) منطقی است تا بتوانیم در سال آینده در موقعیت بهتری برای پرداختن به دورنمای تورم باشیم.

CNBC

نظرات