مجمع جهانی اقتصاد چیست؟ (WEF) اجلاس داووس

 مجمع جهانی اقتصاد چیست؟ اجلاس داووس یا WEF

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) یک سازمان بین‌المللی است که مقر آن در ژنو، سوئیس است، که هر ساله افراد و رهبران سیاسی و تجاری را گرد هم می‌آورد تا درباره موضوعات مهمی که بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارند، بحث کنند. اینها شامل نگرانی های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می شود، اما محدود به آن نمی شود.

WEF بیشتر به خاطر نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، پیست اسکی سوئیس، شناخته شده است. این رویداد به طور منظم رهبران تجاری و سیاسی از سراسر جهان را برای یک سری بحث در مورد مسائل جهانی جذب می کند. همه‌گیری COVID-19 روال نیم قرنی این رویداد را که در سال 2022 بازسازی شد، مختل کرد.

اقلام کلیدی(فکت ها):

  • مجمع جهانی اقتصاد (WEF) یک سازمان بین المللی مستقر در ژنو است که در راستای همکاری جهانی در زمینه مسائل عمده اقتصادی و اجتماعی روز فعالیت می کند.
  • بیشتر به خاطر نشست سالانه خود در داووس، سوئیس، که رهبران و متفکران تجاری و سیاسی را گرد هم می آورد تا درباره مسائل و راه حل های جهانی بحث کنند، شناخته شده است.
  • محیط زیست و مسائل مرتبط با آن مانند تخریب تنوع زیستی و بلایای انسانی بر فهرست فعلی WEF از مهمترین نگرانی های جهانی غالب است.
  • WEF هیچ قدرت تصمیم گیری مستقلی ندارد اما به دنبال تأثیرگذاری بر مردم برای اتخاذ تصمیماتی است که به نفع جامعه جهانی باشد.
  • بودجه این سازمان از طریق عضویت آن، که شامل بسیاری از شخصیت های برجسته تجاری و سیاسی است، تامین می شود

آشنایی با مجمع جهانی اقتصاد (WEF) اجلاس داووس

عضویت مجمع جهانی اقتصاد (WEF) بخشی از نخبگان جهانی از بخش‌های خصوصی و دولتی است و شامل برخی از برجسته‌ترین مدیران اجرایی، دیپلمات‌ها، افراد مشهور، شخصیت‌های رسانه‌ای، مقامات دولتی، رهبران مذهبی و نمایندگان اتحادیه‌های سراسری است. جهان.

تاریخ

WEF که در سال 1971 در ژنو تأسیس شد، مأموریتی بر اساس آنچه به عنوان نظریه سهامداران شناخته می شود، دارد. نظریه سهامداران پیشنهاد می کند که در حالی که هدف یک واحد بخش خصوصی افزایش سود برای سهامدارانش است، سازمان موظف است بقیه موارد را مشاهده کند. جامعه به عنوان سهمی در اقدامات شرکت. ذینفعان مانند کارمندان، مشتریانی که شرکت به آنها خدمات می دهد و جامعه محلی و جهانی باید هنگام تصمیم گیری های حیاتی در نظر گرفته شوند.

دفتر مرکزی WEF در سوئیس، دفاتری در نیویورک، پکن، توکیو، سانفرانسیسکو و بمبئی دارد.

WEF توسط اعضای خود، که شامل رهبران صنعت و افراد از همه اقشار است، تامین می شود. علاوه بر این، بسیاری از افراد مشهور، روزنامه‌نگاران و افراد علاقه‌مند حاضر به پرداخت هزینه‌های سنگین سالانه و هزینه‌های جلسات برای شرکت در آن هستند. جلسات منطقه‌ای در کشورهای در حال توسعه آفریقا، آسیای شرقی و آمریکای لاتین برگزار می‌شود، اما نشست سالانه در داووس، سوئیس برگزار می‌شود. ، رویداد مرکزی جلسه برای همه اعضا است.

آنچه WEF انجام می دهد

جلسات WEF موضوعات، گرایش‌ها و سازمان‌های جدید را برای بحث به اعضا و عموم معرفی می‌کند و معمولاً اعتقاد بر این است که بر تصمیم‌گیری شرکت‌ها و بخش عمومی تأثیر می‌گذارد. سازمان WEF چندین پروژه در حال انجام با هدف رسیدگی به نگرانی های خاص جهانی از جمله تغییرات آب و هوا، مراقبت های بهداشتی و توسعه شهری دارد. این کشور با شرکای بین المللی خود برای ایجاد تغییرات مثبت در این زمینه ها همکاری می کند

WEF همچنین در زمینه های مورد علاقه اعضای خود تحقیق می کند و به هدایت همکاری و ارتباط بخش عمومی و خصوصی بین اعضای خود کمک می کند.

مجمع جهانی اقتصاد قدرتی برای تصمیم گیری ندارد، اما ممکن است توانایی قابل توجهی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاسی و تجاری داشته باشد. هدف از نشست سالانه آن این است که تصمیم گیرندگان جهان را به طور منظم گرد هم آورد تا مشکلات مبرم روز را مورد بحث و بررسی قرار دهد و بهترین راه حل برای آنها را بررسی کند.

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF).

نشست سالانه WEF در داووس، سوئیس، معمولاً حدود 2500 نفر از بیش از 100 کشور را به خود جذب می کند. نشست داووس توسط رسانه های جهانی پوشش داده می شود. جلسات گذشته داووس به رهبران دولت این امکان را داده است که به مسائل مربوط به درگیری های سیاسی با یکدیگر بپردازند و جایگاه نشست سالانه را به یک مجمع سیاسی و اقتصادی ارتقا دهند.

نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد 2019 با حضور گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست نوجوان، اظهار داشت: "من امید شما را نمی‌خواهم. می‌خواهم وحشت کنید... و اقدام کنید."

این ایده که انجمن می تواند علاوه بر ترویج بهترین شیوه های خود در مدیریت کسب و کار، به حل مناقشه جهانی کمک کند، دیدگاه اولیه موسس WEF، کلاوس شواب بود. شواب، مهندس و اقتصاددان آلمانی، اکنون به عنوان رئیس اجرایی WEF خدمت می کند.

مجمع سال ۲۰۰۸

مجمع جهانی در روزهای ۲۳ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۰۸ برگزار شد. موضوع اجلاس سال ۲۰۰۸ میلادی «قدرت خلاقیت مشارکتی در جهان» بود و بزرگترین چالش‌های اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی و سال‌های آینده را مورد بررسی قرار داد.

در مجمع سال ۲۰۰۸ میلادی هفت نفر ریاست جلسه را برعهده دارند:

  • تونی بلر نخست‌وزیر سابق بریتانیا
  • جیمز دایمون رئیس و مدیر ارشد اجرایی مؤسسه مالی جی پی مورگان کشور ایالات متحده آمریکا
  • کی-وی کاماث مدیر کل و مدیر ارشد اجرایی بانک ICICV در کشور هند
  • هنری کیسینجر مدیر عامل مؤسسه کیسینجر در کشور آمریکا
  • ایندرا کی-نووی مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی شرکت پپسی در آمریکا
  • دیوید جی آوریلی کارشناسی ارشد در رشته MBA و از مدیران برتر زن آمریکا
  • وانگ جیانزو

جلسات اخیر

جلسه ژانویه 2021 به صورت مجازی برگزار شد. جای تعجب نیست که بیشتر بحث های سال بر روی همه گیری متمرکز بود و بر شکنندگی زنجیره تامین جهانی که این بیماری همه گیر آشکار کرد، متمرکز بود. لغو شد. در سال 2022، کنفرانس بار دیگر به صورت حضوری در دا برگزار شد

منبع: investopedia

نظرات